woensdag 7 augustus 2019

Leger, overzichtelijker en beperkter / clearer, more empty and limited

Leger, overzichtelijker en beperkter/ clearer, more empty and limited

onze string furniture kast en keukentafel/our string furniture cabinet and table

For english translation: scroll down.


Toen ik de diagnose burn-out kreeg was het eerste  (dringende) advies wat de psycholoog mij gaf.  Dat ik mijn (werk)leven leger, overzichtelijker en beperkter moest maken. Ik denderde maar door en mijn rem werkte niet meer.

Hij vroeg mij wanneer mijn (werk) leven voor het laatst echt overzichtelijk was geweest. Ik werd gelijk emotioneel omdat ik me realiseerde dat dat lang geleden was , meer dan 10 jaar! Ik werkte toen in een kapsalon en woonde op mezelf in een appartementje. 
Ik huilde omdat het gevoel van overzicht zó ver weg en onbereikbaar leek, terwijl ik er zó naar verlangde.


En hoewel  ik op dat moment geen idee had hoe en of ik uberhaupt ooit beter zou worden, wist ik wel gelijk dat hij gelijk had. 
Ik heb later vaak teruggedacht aan dit gesprek. én het heeft me uiteindelijk enorm geholpen. 

Zo begonnen we in te zien dat het prachtige (grote) huis waarin we woonden ook een behoorlijke financiële druk gaf.

woon/zitkamer 1 in ons vorige huis/livingroom 1 in our last house
 En waarom woonden we eigenlijk zo ruim? Waarom hadden we met zijn tweetjes een eettafel nodig met 6 royale zitplaatsen?
En waarom hadden we eigenlijk twee zitkamers en twee kamers waar we niks anders mee deden dan er allerlei troep neer te zetten?

woon kamer 2 ( hier keken we TV) / living room 2 (here we watched TV)

We beseften dat we dit anders wilden. We wilden weer werken om te leven ipv leven om te werken. Iets wat ik heel vaak heb geroepen toen ik jong was trouwens: "ik werk om te leven hoor en niet andersom".....maar dat was op de een of andere manier bij het carrière maken tóch scheef gegroeid.


We wilden niet meer een huis met een hypotheek zo hoog als we konden krijgen, maar we wilden een goed te behappen maandelijkse last. En we wilden daarop ons huis/hypotheek uitkiezen.  

Het moest toch weer mogelijk zijn voor ons twee (wij hebben geen kinderen) om maandelijks genoeg geld over te houden om lekker van te leven? Om onze maandlasten drastisch omlaag te halen?

vakantie Portugal juli 2019/ holiday Portugal july 2019)
En dat was inderdaad mogelijk! Het allerbeste besluit wat wij namen was om ons huis te verkopen en een kleiner, minder luxe en vooral goedkoper huis terug te kopen. We betalen nu per maand ongeveer nog maar een kwart van wat we hiervoor betaalden!

inkijkje in de keuken van ons nieuwe huis/ a look in the kitchen in our new home.
Ons huis voelt vanaf dag één goed. 

Uiteraard, als stylist wilde ik dat we ons huis (stap voor stap) helemaal naar onze zin zouden maken. 

ons tweepersoons keukentafeltje in ons nieuwe huis/ our two person kitchen table in our new home

De eerste ruimte die we ontwierpen was de keuken. Omdat er precies ruimte was voor een eettafel voor ons twee vind ik dit eigenlijk wel symbolisch. Van die enorme tafel van 2,5 meter lang terug naar de basis, met een klein vierkant tafeltje voor ons twee. (van string furniture.......dat dan weer wel ;-)

 Maar wel lekker overzichtelijk ;-)

Ik laat jullie graag meer zien van ons nieuwe huis als jullie het leuk vinden. Let me know....


English translation: 
When I was diagnosed burned-out my psychologist gave me the (urgent) advise to make my (work) life more empty, clearer and more limited.
I was “running” all the time and my brake did not work.

The last time my life was clear like that was more than 10 years ago. It made me cry, cause at that time it seemed só far away and even impossible, but i wanted it so bad....

Although it felt impossible, I knew right away he was right.

We realized us that our big house we lived in with pleasure, also caused a lot of financial pressure. 
And why did we need all that space for just the 2 of us anyway?

We wanted to make a change. Working to live and not living for work. (it is a dutch expression i think)
We wanted more money to live a nice life and less money for the mortgage every month.
The best thing we did! We bought a smaller more simple house and our monthly charges dropped to almost a quarter of the amount we used to pay!

Our new house felt só good from the first day on. Ofcourse the stylist in me wanted a perfect interior ;-)
We do this step by step making it more "us"
We began with our kitchen design. And as you can see, in stead of our big (6 persons) dining table we are sitting at our 2 persons kitchen table. (it is from string furniture…. So happy!!)

I’d love to show you more of our new home at the blog. Let me know if you would like that.

See you soon!, hug Marit


6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Hoi Corine, ja dat is het inderdaad wel hè? 😊 Dankjewel!

      Verwijderen
  2. Hey Marit,
    ik vind het ontzettend dapper wat je deelt en dat jullie de stap naar kleiner wonen hebben gemaakt.
    Heel veel geluk in jullie nieuwe situatie!
    Lieve groet, Freekje (@buitenlevenindebinnenstad.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Freekje,
      Dankjewel! Nou, van jullie was het pas echt knap met zijn vijven op 70m2 toch?
      Anyways, dank voor je leuke reactie! Groetjes Marit

      Verwijderen
  3. Hi Marit, wat fijn om weer wat van je te lezen en wat een mooie stap hebben jullie genomen! Ik ga je blog zeker weer volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Souraya, lief! En superleuk dat je mijn blog weer komt volgen! Liefs

      Verwijderen